magunkról sajtó hírek partnereink kapcsolat keresés vendégkönyv menü

 

 

Sajtó - Írások rólunk, sajtóközlemények | Írások rólunk

Agroinfo

2000/3. - június

Gondolatok az országimázsról

Az elmúlt hónapokban, hetekben egyre gyakrabban hallhattunk az országimázsról. A kommunikációval foglalkozó szakmai köröket általában egyfajta melegség tölti el, ha e témáról hallanak. Sokunk számára oly régen áhított terv egy egységes, hazánk belső és külső imázsának alakítására szolgáló jel és jelzésrendszer megalkotása és ennek tudatos alkalmazása.

Érdekes és sajátos imázs-típusnak tekinthetjük az országimázst, mely szemléletében és tartalmában átfogja, illetve kihat az adott ország termékeire, különböző márkáira és szervezeteire, kultúrájára, vállalkozásaira, illetve ezeknél még némileg több is. Az országimázs alakítása nem egyszerűen gazdasági törekvés. El kell fogadnunk, hogy az országkép alakítása nem csak a vállalkozások anyagi helyzetén múlik, - annak szerves része a hazai kultúra, az idegenforgalom, a társadalom viselkedési szokásai is, és még számos - nem feltétlenül gazdasági kötöttségekkel járó - összetevő.

El kell fogadnunk, hogy az Európai Uniós csatlakozásunk részévé kell, hogy váljon a fogyasztói magatartásunk megváltoztatásának szükségessége is.

Az országimázs egyben jelenti az adott népről, országról, az adott nemzetről kialakított képünket. Lehetnek ezek tapasztalatok, vélemények vagy hírek, melyek egyben pozitív, vagy negatív érzéseket közvetítenek, akár objektív, akár szubjektív, komplex pszichológiai megközelítésből. Az országimázs tehát nem más, mint definíció szakmai értelmezésekor Dr. Szeles Péter: A hírnév ereje c. könyvében kétféle véleményt különböztet meg: "az egyik megközelítés szerint az ország-image egy "esernyő" funkciót betöltő, az adott ország mindennemű tevékenysége és megnyilatkozása által formált heterogén értékítélet- és nézetrendszer-szummázatot jelent (s ebből adódóan az ország-image fejlesztésére irányuló munka egy "totális" koordinációra törekvő, tudatos, makroszintű, netán kormányzati irányítás függvénye lehet), amelynek konkrét elemeit, tartalmi tényezőit, összetevőit az adott ország konkrét termékei, márkái és különböző szervezetei együttesen alkotják. (Az "Image" és "Arculat" fogalmak keveredése talán e témakörben a legteljesebb.)

A másik megközelítés és értelmezés szerint az ország-image ugyanolyan "közönséges termék-image", mint egy pelenkáé, vagy egy szerszámgép, csupán a "termék" jellemzői sokrétűbbek, összetettebbek, azaz bonyolult és igen számos elem-sokaságra bontható fel.

- Weinreich László

Rendezvények:

2000. június 29.

3. "Hajrá, Hazai!" Országimázs Fórum

Helyszín: Pécs-Expo, Sportcsarnok

Rendező: Magyar Áruk Klubja

Információ: 72/257-300

2000. június 30.

Reklám Szakmai Nap

Helyszín: Pécs-Expo, Sportcsarnok

Rendező: Magyar Reklámszövetség, Magyar Áruk Klubja

Információ: 72/257-300, 1/322-0640

 

vissza   lap tetejére

 

Hajrá, Hazai! Országimázs Mozgalom
Magunkról | Hírek | Sajtó | Partnereink | Kapcsolat | Vendégkönyv | E-mail
A honlap megtekintéséhez 800x600-as felbontás, 16 bites színmélység
valamint a Netscape Navigator vagy az Internet Explorer 4-es változata szükséges.
© Netmester Produkció 2000- Infocsoport | Alufelni