magunkról sajtó hírek partnereink kapcsolat keresés vendégkönyv menü

 

 

Sajtó - Írások rólunk, sajtóközlemények | Írások rólunk

Petőfi Rádió - Gordiusz Plussz

1997.09.24.

Hay András műsora

A napokban érdekes szórólap került a folyamatosan érkező levelek egyikéből elő.

,Hajrá, Hazai !" volt nagybetűkkel ráírva, mintha egy focicsapat törzsszurkolóinak szólt volna, de beleolvasva kiderült, hogy egészen másról van szó.

Beszélgetőtársam Weinreich László a Magyar Áruk Klubjának ügyvezető elnöke.

-1995-ben néhány magánszemély fogott össze azért, hogy valamit tegyen a hazai piac, a hazai gazdaság fellendítése érdekében.

- De ez az egyesület Pécsett működik. Pécsről hogyan, miként lehet irányítani egész Magyarországon ezt a magyar áruk előtérbe helyezését ?

- Tekintettel, hogy ez egy országos akció, úgy gondoljuk, hogy helyi képvisele-tekkel meg lehet oldani az összehangolást. Jelenleg az országban több hasonló kezdeményezés működik, ezeket szeretnénk valahogy koordinálni, összefogni és valamit közösen tenni pontosan azért, hogy a hazai termékek népszerűsége növekedjen és a magyar fogyasztók keressék a termékeket az üzletekben.

- Hogyan tud engemet rábeszélni arra, hogy mondjuk magyar mosóport vegyek és ne osztrákot vagy magyar almát vegyek és ne görögöt ?

- Úgy gondoljuk a termékeknek saját magukat kell eladni valamilyen módon. Na most ez az eladás csak akkor történhet meg, ha vagy a minőségük, vagy a csoma-golásuk vagy az áruk adott esetben olyan, hogy az versenyképes a külföldi társakkal.

Ha körülnézünk az áruházak pultjain, akkor azért megfigyelhető, hogy egyes termékek - pl. az édesipar több terméke - milyen változáson, milyen fejlődésen ment át.

Jelenleg a magyar termékek megállják a helyüket a hazai piacon, csak sok esetben nem tudja azt a fogyasztó, melyik éppen magyar, melyik a külföldi. Ennek jelenleg egyetlen egy azonosítási módja a vonalkódon található 599-es kezdőszám.

- Ön is, én is szemüveges vagyok. A vonalkódnál az a szám nem tudom, hogy nagyon olvasható-e mindenki számára, tehát az nem egy megfogható dolog. Ez az egyik. A másik pedig, az hogy az említett csokoládék ugyan Magyarországon készülnek talán, de magyar termékeknek számítanak ?

- A Magyar Áruk Klubja elfogadta azt a normarendszert, amelyet több érdekképviseleti szervezet is elfogadott, ezek szerint magyar termék az a termék, amelyik 50%-ot meghaladó része magyarországi hányad - Tehát egy 100 Ft-os terméknél ez 50Ft 10 fillér -51 Ft.

- Ezt hogy lehet kiszámítani ?

- Ezt egy speciális számítással, egy külön erre a célra alakult bizottság dönti el.

A másik része az, hogyan lehet megtalálni az áruházi pultokon ? Pont az a legfontosabb része a kampányunknak, hogy szeretnénk feltűnővé tenni a magyar termékeket, tehát valamilyen megkülönböztető jelzés legyen ott a pulton.

Erre a most indított kampányunk, melynek jelmondata, ,Hajrá, Hazai !"- úgy gondoljuk alkalmas lehet. A kampány lehetővé teszi, hogy egy magyar terméket jelölő jelzés pl. a ,Hajrá, Hazai !" felirat feltűntetésre kerüljön és oda lehet vonzani a vásárló figyelmét.

- Mondjuk az áruházakat ellátják ilyen kis címkékkel, hogy ezt ragasszátok rá a magyar termékekre, vagy legalább egy magyar terméken is ott lesz, hogy ,Hajrá, Hazai !" ?

- Ezt úgy gondoljuk, hogy közösen a termelőkkel illetve a kereskedőkkel kell megoldani. Abban az esetben, ha egy-egy vállalkozás jelentkezik ilyen igénnyel, akkor eddig még sikerült mindig megtalálni azt a megoldást, hogy a saját termékét, hogyan tudja feltűnővé, látványossá tenni.

- Akkor itt Önök igazából a gyártókat támogatják, a gyártókat próbálják összefogni ?

- Így van. Ez egy közös érdek. Tehát itt gondolok arra, hogy ha magyar terméket vásárol egy fogyasztó, az hosszú távon kihat a gazdaság fejlődésére, munkahely teremtéshez is köze van. Néhány hónap múlva látványossá válhat egy-egy kereskedelmi láncon keresztül, vagy egy-egy áruház pultjain a ,Hajrá, Hazai!" felirat. Megjelennek plakátok és megjelennek olyan bemutató reklám- tájékoztató filmek, amelyek arra utalnak, hogy miért vásároljanak magyar termékeket.

-A minőséget ellenőrzi-e valaki? Például ez az egyesület. Azt mondja, hogy ugyan ez magyarnak magyar, de hát mégsem annyira jó.

- Természetes dolog, hogy azokat a termékeket tudjuk támogatni, amelyek kereskedelembe hozatali engedéllyel rendelkeznek. Úgy gondolom, hogy azoknak a szervezeteknek, - mint a Magyar Áruk Klubja is - aki éppen össze szeretné hangolni a hazai gazdaság résztvevőinek feladatát, nem az az elsődleges célja, hogy a termék minőségét döntse el.

- Önöknek mi a hasznuk ?

- Haszon az lesz, ha rövidtávon, vagy hosszútávon észrevehetően növekedni fog a hazai termékek vásárlása.

- Aki Önöknél jelentkezik, annak semmi tagsági díjat, semmi belépési díjat, semmi módon nevezendő pénzt nem kell átadni Önöknek?

- Egyesületünk non-profit szervezet, tagsági díjakból és egyéb támogatásokból tartja fönn magát, és ugyanezekből próbáljuk fedezni a kampányt is.

Természetesen azokat is fogadjuk, akik csak erkölcsileg tudnak minket támogatni, tehát szívügyüknek tekintik a hazai gazdaság fejlődését és emellett letették a voksukat.

- Politika ?

- A törekvés a politikától teljesen semleges. A gazdasági törekvéseket a politikával nem célszerű összekeverni.

- Hol lehet Önöket megtalálni ?

- Pécsett, az Esztergár L. u. 19-ben, vagy pedig a 72-es körzetszám 257-300-as telefonszámon.

- Nahát, akkor rajta, Hajrá, Hazai !

 

vissza   lap tetejére

 

Hajrá, Hazai! Országimázs Mozgalom
Magunkról | Hírek | Sajtó | Partnereink | Kapcsolat | Vendégkönyv | E-mail
A honlap megtekintéséhez 800x600-as felbontás, 16 bites színmélység
valamint a Netscape Navigator vagy az Internet Explorer 4-es változata szükséges.
© Netmester Produkció 2000- Infocsoport | Alufelni