Népszava 1998.02.16. Biztatóak a hazai piacvédelem eddigi eredményei Kiss Aranka írása a NÉPSZAVÁNAK A magyar vásárlók 100 termék közül 82 százalékban választanak magyarországi eredetűt. Ez az európai uniós normák szerint 80-85 százalékban elfogadott. Weinreich László, a Magyar Áruk Klubja (MÁK) elnöke lapunknak elmondta, Ausztriában az EU-csatlakozás előtt, 1994 őszén 84 százalékos volt a hazai termékek - darabszám szerinti - választási aránya. A csatlakozást követően ez az arány mintegy 50 százalékra csökkent. A szervezet elnöke szerint az ausztriai példa Magyarország számára elgondolkoztató,
mivel csatlakozási törekvéseit figyelembe véve elképzelni is rossz, milyen
következményekkel járhat a piacvédelem megszilárdulásának hiánya. Ausztriában
idén már ismét 80 százalékos a "hazai" vásárlási aránya, ami az erősödő
piac védelemnek köszönhető. Magyar terméknek az tekinthető, amelyet teljes egészében Magyarországon termeltek és az előállításához felhasznált importanyagok és szolgáltatások ára nem haladja meg a termelői ár 49 százalékát. Jelenleg Magyarországon a vásárlók a Kiváló Áruk Fóruma (KÁF), a Hazai termék, Hazai Munkahely H+H mozgalom, a Rendszeresen Ellenőrzött Kiváló Magyar Termék (Rekmat) jelöléseivel találkozhatnak a termékeken. A Magyar Áruk Klubjának felmérése szerint a kereskedelemben kapható termékek többségén szerepel származásukra utaló jelzés. A MÁK felmérése alapján elmondható, hogy a vásárló a termékek 53 százalékánál a feliratozás, 18 százalékánál a csomagolás 7 százalékánál az árucikk ára alapján tudja megállapítani, hogy magyar vagy import termékről van szó. A lakosság 36 százaléka magyar terméket vásárol, 44 százaléka külföldit.
Hajrá, Hazai! Országimázs Mozgalom
|