magunkról sajtó hírek partnereink kapcsolat keresés vendégkönyv menü

 

 

Sajtó - Írások rólunk, sajtóközlemények | Írások rólunk

SANSZ 1997/9. szám

borító: Hajrá, hazai ! A Magyar Áruk Klubja tcr-tevékenysége

TCR morzsák; Dr. Mérő Éva rovata

Hajrá, hazai !

Köztudott a magyar termékekkel kapcsolatosan a fogyasztók véleménye erősen megoszlik. Ám azokkal az előítéletekkel szemben, amelyek az utóbbi évtizedek-ben kialakultak, mások eltérően vélekednek : vannak, akik előnyben részesítik a magyar termékeket, sőt határozottan büszkék a hazai gyártmányokra.

A hazai piacvédelem ne újkeletű. Már az 1840-es években a reformországgyűlé-sek ellenzéki politikusai a hazai ipar fejlesztésének érdekében több nagybirtokost, céglegényt, parasztot, polgárt és munkást állítottak maguk mögé. Kossuth Lajos igazgatása alatt 1844-ben például megalakították a Védegyletet, amely tagjai arra kötelezték magukat, hogy nem vásárolnak import cikkeket.

A következő évtizedekben is felfedezhető e törekvés apróbb csírái, ám szervezett formát nem öltött. A XIX. század végétől aztán új lendületet vett ismét a hazai termékek vásárlására való buzdítás, a termékek gyártóhelyének feltűntetése, a magyar áruk minősítése. Később, az 1930-as évektől virágzott a Hangya Szövetkezet. Érdekes kezdeményezés, volt a termelés összehangolására, mivel termékeiket, illetve a mással gyártatott árukat a ,Hangya"- jelzéssel hozzák forgalomba. Ez a gondolta lett talán az alapja a szövetkezeti boltok hálózatának, utóbb a népboltoknak, majd az ÁFÉSZ-ek szerveződésének és COOP-láncok kialakulásának.

Az 1960-as évek közepén alakult minisztériumi támogatással jött létre a Kíváló Áruk Fóruma (KÁF), amely a hazai termékek minőségét hivatott jelezni a csomagoláson. A fekete - ma már a nemzeti színekbe öltöztetett - háromszög sokáig egyeduralkodó jel volt a piacon. Manapság is a kiváló magyar termékek jele.

A KÁF több, a kilencvenes évek elején alakult szervezettel együtt a minőség hangsúlyozására törekszik. A ,Hazai termék, hazai munkahely" - programot KDNP - szimpátiával indították el az előző választások idején. E mozgalom alapítványi keretek között működik, mintegy ötven hazai cég viselheti a jelzésüket, amely a magyar trikolorban elhelyezett ,H+H". Az Ipari Kereskedelmi és Idegenforgalmi Minisztérium (IKIM) támogatását élvezi a Rendszeresen Ellenőrzött Kiváló Magyar Termék (REKMAT), amely úgynevezett koronás védjegyet választott logojának (piros mezőben zöld és fehér színek felhasználásával jeleníti meg a magyar koronát). Az IKIM törekvése szerint a nemzetközi piacon is e védjegy jelölné a magyar termékek igazolt minőségét. Hazai és külföldi kiállítások, bemutatók szer szervezésével , katalógusok kiadásával foglakkozik a Magyar Árukat Támogató Alap, a MÁRTA. Mivel a tevékenységük elég szűk és nem igazán propagált, róluk eleddig kevés információval rendelkezünk. Terveznek jelzést bevezetni ők is, ám még pontosan nem ismeretes, pontosan milyet. Mezei András író ,találmánya" a a Társaság a Keleti Piacokért Egyesület. Szignót - ellentétben az előzőekkel - nem vezettek be, a hazai gazdaság részvevőit inkább közvetlen segítséggel, többnyire közvetítéssel látják el. 1995-ben alakult - többek között a Magyar Áruk Klubja bábáskodásával - a Vásárolj Magyarul Termékminősítő és Marketing Egyesület, amely a magyar gazdaság fejlődésének elősegítését tűzte ki célul. Szakszerű marketing-kommunikációs eszközökkel kívánják ösztönözni a fogyasztókat, hogy a külföldi árukkal szemben a hazai termékeket és szolgáltatásokat részesítsék előnyben. A termékek származásának meghatározására például egy jól körülírt feltételrendszert vezettek be.

A hazai termékekre vonatkozó egységes jelölés (logo, védjegy) - a fentiek ellenére- mind a mai napig nem jött létre. Hiányzik egy átütő erejű a termékek magyar eredetét hangsúlyozó program, amely aktív marketing-tevékenységgel támogatja az egyes törekvések megvalósulását. E törekvések szervezett keretek közti koordinálása érdekében jött létre 1995. augusztus elsején a Magyar Áruk Klubja Egyesület (MÁK). Céljuk, hogy a magyar árukkal és szolgáltatásokkal kapcsolatosan kialakult érték(elő)ítéletet javítsák; a magyar termékek piaci fogyasztását, keresletét fellendítsék; a magyar termékekre vonatkozó vásárlási kultúrát és tudatot kialakítsák, ápolják; a magyar termékek versenyképességét javítsák a bel- és külföldi piacon egyaránt; az egyesület törekvéseit kiterjesszék a termelők, a kereskedők és a fogyasztók felé.

A MÁK azokat a hazai gyártókat, forgalmazókat, kereskedelmi cégeket, és természetesen a fogyasztókat, erkölcsi támogatókat gyűjti maga köré, akikkel együtt célkitűzéseit megvalósíthatja. Utóbbiak megismertetése céljából országos színtű társadalmi célú reklámkampányt szervez, melynek mottója : ,Hajrá, Hazai !" . Ezzel párhuzamosan az egyesület egyéb reklámtevékenységeket is folytat, amelyek a tagok közvetlen érdekeit szolgálják (például árubemutatók, konferenciák szervezése, terméktesztek, sajtótájékoztatók lebonyolítása stb. ).

 

vissza   lap tetejére

 

Hajrá, Hazai! Országimázs Mozgalom
Magunkról | Hírek | Sajtó | Partnereink | Kapcsolat | Vendégkönyv | E-mail
A honlap megtekintéséhez 800x600-as felbontás, 16 bites színmélység
valamint a Netscape Navigator vagy az Internet Explorer 4-es változata szükséges.
© Netmester Produkció 2000- Infocsoport | Alufelni