Üzleti 7 1998.03.09. Olvasóink írják Szerkesztőségünk fenntartja a jogot arra, hogy az olvasói leveleket rövidített, szerkesztett változatban közölje. A beküldött levelek olvasók véleményét tükrözik, amely nem feltétlenül azonos szerkesztőségünk álláspontjával. Tisztelt szerkesztőség! Aki kicsit is járatos a nagyvilágban, tudhatja, hogy nem csupán a fejlődő-feltörekvő országok lakosságát igyekeznek - a kormányok és gyárosok által egyként támogatott - mozgalmak arra rávenni, hogy vásárláskor részesítsék előnyben a hazai termelő termékét. Bizonyára nemcsak e sorok íróját töltötte el rosszkedvvel, hogy mi, magyarok nemigen látunk fantáziát effajta - másutt sikeres népnevelésben. Kellemesen meglepett tehát, amikor úgy egy esztendeje, egy esti rádióműsorban azt hallottam, hogy megalakult a Hazai termék - Hazai munkahely védegylet, és társadalmi mozgalomként egyengeti a hazai áruk útját, ösztönzi minőségük javítását, és - minőséget is garantáló emblémájával - tájékoztatja a vásárlókat. Mivel könyvkiadóként forgalmazok hirdetéseknek is helyet adó kiadványokat, elhatároztam, hogy ezekben - például egy igen népszerű zsebnyelvkönyv sorozat köteteiben - egy-egy oldalt a mozgalom céljainak népszerűsítésére fordítok, természetesen ellenszolgáltatás nélkül. Az eltelt egy év alatt kiadónknál több tízezer példányban látott napvilágot a Hazai termék - Hazai munkahely védegylet "reklámszövege" Vásároljon hazait! címmel. A "hazait" gyártó cégek ugyan még nem jelezték, hogy valamely ismeretlen hatóerő nyomán megugrott volna a termékeik iránti kereslet, ám meggyőződésem, hogy szívós, kitartó kampányolással igenis felébreszthető bennünk, magyarokban is a hazai termékek iránti "pozitív diszkriminációra" való hajlandóság. Ehhez persze - mint mindenfajta kampányhoz - sok-sok pénz kell. (Remélem, lesz bölcs kormányunk, GYOSZ-unk, kamaránk, amely áldoz erre.) Akinek azonban van valamilyen sajtótermék a kezében - legyen az akár erre alkalmas könyv vagy újság -, megtehetné, hogy (konkrét márkák megnevezése nélkül persze) ingyenesen buzdítson a hazai termékek vásárlására, ha adódik rá helye - és miért ne adódna, ha van rá akarat. Fenti tartalmú levelem már csak feladásra várt az üzleti 7-hez - biz' Isten így történt -, amikor a televízió reggeli hírműsorában megjelent Mezei András költő, lap- és könyvkiadó, és néhány szót szólt "Vásárolj magyarul" nevű mozgalmáról, s bemutatta annak jól sikerült emblémáját is. Újságolom a dolgot közgazdász barátomnak, aki meg egy hasonló íhletettségű pécsi kezdeményezésről is tud. Első reakcióm ez volt: "No helyben vagyunk, nálunk ez a módi, egy cél, három szerveződés, harmada hatékonyság." Azután leintettem magam: "hisz nemrégiben még az volt a bajod, hogy ma nincs hallásunk a valahai kossuthi-deáki gondolatra, s lám kiderül, több felől is ébresztgetnek bennünket. S hátha most következik be az a kivételes állapot, amikor az egyet gondolók megtalálják egymást, egyesítik erőiket, és nem veszik zokon a másiktól, hogy ő is ugyanarra mert gondolni. Így lesz-e, vagy sem, nem tudhatom. Mi mindenesetre továbbra is közöljük a felhívást - Vásároljon hazait! - vállalkozásunk kiadványaiban, abban a reményben, hogy több százezres orgánumok gazdái is rendelkezésre bocsátják majd a miénknél jóval hatékonyabb felületeiket a magyar ezredvég védegyleti céljaira.
Hajrá, Hazai! Országimázs Mozgalom
|