Élelmezésvezetők Lapja 2000. március
Logók a termékeken
Terjed a minőségjel mint marketingeszköz. Egyre több árun figyelhetők meg különböző küldetésű jelzések, tanúsítójelek. Szerepük a termék minőségének, különlegességének, megbízhatóságának igazolása. Az ötlet nem új keletű Magyarországon sem - hiszen a 70-es évek közepén jelent meg hazánkban a Kiváló Áruk Fóruma jelzés egyes termékeken. Az ötlet és igény maradt, a kivitelezés változott az évek során. A Magyar Áruk Klubja Egyesület munkájának eredménye az 1997-ben elindított Hajrá, Hazai! programkezdeményezés, mely nem a szoros értelemben vett termékekre összpontosul. A MÁK a hazai termékekre, szolgáltatásokra és az azok fogyasztásában rejlő nemzetgazdasági értékekre kívánja felhívni a figyelmet. A közelmúltban már a Cora Hipermarket áruház, illetve a Profi Magyarország Rt. áruismertetőjében is felfigyelhettünk a Hajrá, Hazai! program logójára. Az FVM AMC 1998 őszétől koordinátora a Kiváló Magyar Élelmiszer jelzésnek, melyet mára az eddigi törekvések közül a legtöbb termék visel, a jelzés több mint 140 különböző hazai termék csomagolásán található meg. A védjeggyel kapcsolatosan az 1/1998. (I. 12.) sz. FM rendelet alapján kiváló minőségű az élelmiszer, ha egy vagy több minőségi jellemzője a vonatkozó jogszabályokban, továbbá a Magyar Élelmiszerkönyv előírásaiban és irányelveiben meghatározottaknál lényegesen jobb.
Az FVM AMC nem csak a fenti védjeggyel kapcsolatos marketingteendőket látja el, másik kezdeményezése a külföldi kereslet növelése, illetve a vásárlók bizalmának erősítése érdekében az egységes "ÖKO" védjegy kialakítása.
A kereskedelemben megtalálható termékek csomagolását figyelve érdekes színfolt, hogy néhány gyártó a hazai minőséget egyszerűen az eredet feltüntetésével jelzi. Ilyen termékek Tóta Márta Tutto és Barnella tésztái, melyeken a "magyar termék" felirat, a Cerbona Durillo termékén a "Made in Hungary" jelzés olvasható. De ezt az "egyszerű elvet" alkalmazzák egyes kereskedelmi láncok is. Például: A SPAR által csomagolt termékeknél az áruházlánc logóján túl megtalálható a "magyar termék" felirat és a nemzeti trikolor egy darabja. A Tesco-láncok egyedi jellegzetes kék-piros-fehér csomagolásához a honi termékek esetében egy az e láncolatra jellemző "magyar termék" feliratú jelzés tartozik Magyarország körvonalával.
Egyre több terméken figyelhető meg a Szívbarát program "Ételed az életed!" jelzése, ezek közé tartozik a Floriol étolaj is. Ez a jelölés figyelemfelkeltő szándékkal az egészséges táplálkozást hivatott népszerűsíteni. Hasonlóan figyelemfelkeltő célzatú, és információhordozóként is értelmezhető például a diétás élelmiszereken megjelenő gluténmentességet jelző nemzetközi jelzés. A megkülönböztető jelzések marketingértékére már a gyártók is felfigyeltek. Ennek következtében a fogyasztó figyelméért a fent említett jelzéseken túl más, apró ábrák is ringbe szálltak. Ezek többnyire egyes vásárlói típusokat kívánnak megcélozni. Egy példa a valós életből: a célcsoport a "takarékos" vásárló. Megközelítési módjai:
"zsebbarát" termék - malacperselyes jelzéssel ellátva. "Megéri az árát" felirat a Stollwerck nápolyi csomagolásán. "Vevőbarát termék" jelzés a Győri Keksz nápolyis zacskóin. "Ez a termék 25 Ft-tal olcsóbb. Mert nem reklámozzuk!" felirat a Diabet Kft. diabetikus édesség termékének fedőkupakján.
A fogyasztók részéről a jelölések megismerése és elfogadása még tart, népszerűségüket közös erőfeszítéssel kell kialakítani. A múltbeli tapasztalatok alapján azonban kevés a jelentős médiatámogatás, az egyes jelek köztudatban való megjelenéséhez ennél többre van szükség. Hajni
Hajrá, Hazai! Országimázs Mozgalom
|