Hetedhéthatár 2002. július 12. Vásárba fél pénzzel, avagy A június végi Pécs Expon ötödik alkalommal találkozhattunk a Magyar Áruk Klubja (MÁK) által indított "Hajrá, Hazai!" kezdeményezés bemutatójával és kísérőrendezvényeivel. Az idei évben két helyen is az országkép-alakítás fontossága és annak befolyásoló tényezői volt a téma. A Visegrádi Országok (V4) részvételével az egyes országok "MÁRKA" termékeiről, azok kulturális, illetve országimázst alakító szerepéről esett szó. Mint megtudtuk, a csatlakozásra váró országoknak nem elég a helyi márkák ismertsége - például a cseh kristály, a lengyel kőedény, a szlovák sörsajt vagy éppen a hazai - pécsi Zsolnay Porcelán -, hanem a bővülő piacon el kell fogadtatni, hogy ezek a termékek minőségben, árban és legfőképp értékben is versenyezni képesek a vetélytársakkal. Érdekes gondolatként vetődött fel, hogy a Közép-Európából származó termékeknek az Uniós piacon talán éppen az lehet versenyelőny, ha közép-európaiként lehet őket eladni, mivel az eddigi tapasztalatok alapján ez a származási meghatározás pozitív jelzőként elfogadott az EU országaiban. Felvetődött a konferencián annak gondolata, hogy talán egy közös "Visegrádi Négyek" jelzés, vagy marketing stratégia segítheti az ígéretes termékek piacbővítését. A Magyar Áruk Klubja szakmai partnerként vett részt a konferencián. A Magyar Reklámszövetség és a MÁK már-már hagyományos rendezvénye a Reklám Szakmai Nap az "Én elmentem a vásárba..." címet kapta. A program témája a kiállítások, vásárok szerepe, célja és eszközrendszere volt. A meghívott előadók a szakvásárok fontosságára helyeztek hangsúlyt, a márkák és termékek, illetve a szolgáltatások menedzselését emelték ki a kiállítások fő céljaként, míg a PR-es nézőpont a "Jónak lenni és jónak látszani!" gondolatkörhöz kapcsolódott. Az érdeklődők egy Magyarországon még viszonylag fiatal szakma, a protokoll fontosságával is megismerkedhettek, majd gyakorlati tapasztalatszerzésre a MÁK eddigi kiállításairól nézhettek meg fényképbemutatót, és természetesen a Pécs Expo körbejárása és megtekintése sem maradt el. A MÁK kiállításának idei jelmondata "A kép, másképp!" volt. A standon találkozhattunk számos, hazánk nevezetességét bemutató képpel, az idegenforgalom, a hagyományőrzés és hagyományteremtés, az állat- és növényvilág és a kultúra területéről. Érdekességképpen a hazai tudomány, a sport, a művészet és kultúra egy-egy ismert alakjának tárgyi emléke került bemutatásra, így találkozhattunk a Rubik kockával, a labdarúgó Aranycsapat által küldött képeslappal, Martinek János mezével vagy Fábián László futócipőjével, Karády Katalin, Jávor Pál és Alpár Ignác építész levelével. Az egyesület elnöke Weinreich László szerint a kiállítás címének választásával éppen az volt a cél, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy az országkép alakításának számos módja van, melyek között szerepe van a felsoroltakon túl a hétköznapi értékeinknek, a mindennapos cselekedetünkben rejlő lehetőségeknek is. - Ezek azok az apró részletek, melyek alkotnak, színesítenek és meghatároznak minket és kultúránkat.
Hajrá, Hazai! Országimázs Mozgalom
|