PR Herald 1997./11. Két éves a MÁK A "HAJRÁ, HAZAI!" MOZGALOM A Magyar Áruk Klubja Egyesület (MÁK) 1995-ben néhány magánszemély alapította abból az egyszerű felismerésből: ha a hazai fogyasztó a magyar termékek vásárlását részesíti előnyben, az kihat azok minőségének és küllemének javulására is, sőt hosszú távon új munkahelyek teremtéséhez is vezethet. Az egyesület alapszabálya szerint a MÁK "meg kívánja teremteni tagjainak összehangolt tevékenysége útján a magyar áruk, termékek, szolgáltatások piaci fogyasztásának, vásárlói keresletének fellendítését, a nemzeti termékek vásárlási kultúráját. Ennek érdekében felvilágosító, marketing és reklámtevékenységet is végez, valamint közreműködik a magyar termelők érdekvédelmének biztosításában..." Együtt a sikerért Az egyesület működése alatt részt vett a Vásárolj Magyarul! akció meghirdetésében és elindításában, rendszeres szószólója a hazai piacvédelemnek, valamint több vállalkozásnak segített érdekérvényesítési tanácsokkal. Összegezve két év tapasztalatait, megállapíthatjuk, hogy a legfontosabb feladat a társadalmi összefogás megvalósítása az egységes piacvédelmi kampányok sikere érdekében. Azt követően, hogy sikerül megszervezni az összefogáson alapuló akciósorozatot, csak arra van szükség, hogy mindenki annyit tegyen meg a hatékonyság érdekében, amennyit lehetőségei megengednek. Petőfi Sándor szavaival: "...kötelesség, mit az ember a hon jólétéért teszen." Ennek felismeréseként hirdették meg ez év májusában "Hajrá, Hazai!" elnevezéssel az országos piacvédelmi akciósorozatot. Mi számít magyarnak ? A Magyar Áruk Klubja is azok között volt (cégek, szakmai szervezetek és köztestület ), akik 1995. november 7-8-án elfogadták a magyar termék, magyar szolgáltatás követelményrendszerét, amely összhangban van a nemzetközi szabályozással. 1.) Magyar terméknek azt tekintjük, amelyet teljes egészében Magyarországon termeltek, termesztettek, tenyésztettek vagy állítottak elő, vagy amelynek előállításához felhasznált import-anyagok, termékek vagy szolgáltatások aránya nem haladja meg a gyártelepi ár 49%-át, 2.) Magyar szolgáltatónak tekintjük azt a gazdasági társaságot, társadalmi szervezetet vagy magánszemélyt, amely/aki minimum 90%-ban magyar állampolgárokat foglalkoztat. 3.) Magyar gyártónak tekintjük azt a gazdasági társaságot, vállalkozást, társadalmi szervezetet, alapítványt, amelyet Magyarország törvényeivel összhangban hoztak létre, magyarországi cégbíróság bejegyzett, és amelynek bejegyzett irodája, központi igazgatása vagy fő üzleti helye Magyarország területén van. ( Nemzeti Termék, Nemzeti Szolgáltatás Konferencia, Budapest, 1995. november 7-8. ) Miért fontos a származás jelzése ? A Magyar Áruk Klubja felmérést végzett arra vonatkozóan, hogy a hazai piacon mennyire gyakori és változatos a termékek magyar mivoltának jelzése. A kereskedelemben kapható áruk egyre szélesedő körén fedezhető fel valamilyen származásra utaló jelzés. Megtalálható a nemzeti trikolor jelölésen kívül a "hazai áru", "hazai termék", "magyar termék", "magyar áru", sőt a "magyar találmány" jelzés is. Változatosabb megjelölésként szerepel a "Köszönjük, hogy hazai terméket vásárolt!" vagy a "Köszönjük, hogy ezt a magyar terméket választotta!" felirat. Egységesebb a helyzet azoknál a kezdeményezéseknél, akik egységes jelölést kívántak bevezetni. Megtalálható gyűjtőjelként a Kiváló Áruk Fóruma, a Hazai Termék, Hazai Munkahely, a Rendszeresen Ellenőrzött Kiváló Magyar Termék és a Vásárolj Magyarul! jelölés is. Mindezekből kitűnik, hogy az egységes jelülés bevezetése fontos és időszerű. Hasonló a helyzet a magyar gyártók, magyar szolgáltatók esetében is. A 152.000 Magyarországon bejegyzett vállalkozásnál végzett felmérésből kitűnik, hogy 2112 vállalkozás elnevezésében szerepel a "magyar", 1557 vállalkozásnál a "hun, hungaro, hungary...", 13 vállalkozásánál a "hazai" szó, és itt lehet megemlíteni a 295 "Pannónia" elnevezést tartalmazó vállalkozásnevet is. Ez az eredmény biztató, hiszen ez is azt látszik igazolni: mennyire fontos a származás, eredet feltűntetése, megismertetése a fogyasztókkal. E felismerések alapján kezdte meg az egyesület "Hajrá, Hazai!" elnevezéssel akciósorozatát, hogy felhívja a figyelmet a magyar termékek, magyar szolgáltatások vásárlásában rejlő nemzetgazdasági érdekekre. Néhány példa FUT Kötőipari Vállalkozás (zoknik) : "Gratulálunk! Ön vásárlásávalk nem csak egy jó minőségű termékre tett szert, hanem támogatott egy hazai készítőt is." Dr. Lőrincz - Budapest (ragasztók) : "Köszönjük, hogy hazai árut vásárolt!" Egyesült Vegyiművek Rt - Budapest (Ultra és más termékek): "Köszönjük, hogy ezt a magyar terméket választotta!" Törekvés Faipari Szövetkezet - Budapest (bútorok) : "Magyar áru, magyar műhelyből!" Támogatók nélkül nem megy Az egyesület céljainak eléréséhez a hazai gazdaság szereplőinek, valamint a médiumok támogatását kéri. A kampány támogatásnak tekint minden hír és hirdetés megjelentetését, mely ismerteti, tartalmazza a "Hajrá, Hazai!" mozgalom célkitűzéseit. PR Herald 97/11. Hajrá, Hazai! Elgondolkodott Ön már azon: Mit tehetne Ön személyesen azért, hogy csökkenjen a munkanélküliség? Hogy ha szaporodnának a munkahelyek, erősödne a magyar gazdaság, akkor mindannyian jobban élnénk? Több pénz jutna az iskolákra, a kórházakra, az utakra, stb. Ha egyszerűen magyar terméket vásárol, akkor Ön hozzájárul ahhoz, hogy valakinek a munkahelye ne szűnjön meg? Miért ne vásárolna Ön magyar terméket, hisz ma már a magyar áruk minősége nem rosszabb a külföldieknél - az áruk pedig sok esetben alacsonyabb. Magyar termék vásárlásával Ön végsősoron Önmagán segít. Egy olyan országban, ahol a munkanélküliség csökken, erősödnek a vállalatok, jut elég pénz pl. nyugdíjakra is; a dolgozó embereknek van annyi jövedelmük, hogy könnyedén megvásárolhassák, amire szükségük van. Magyar Áruk Klubja
Hajrá, Hazai! Országimázs Mozgalom
|