Új Dunántúli Napló 1992. Made in Hungary
A hazai ipar védelmét szolgáló kezdeményezés beindítását tervezi a Magyar Gazdasági Kamara. Az ötlet lényege, hogy ha a vásárlók választhatnak hazai és importokból származó termékek között, a gazdaság jövőjére gondolva inkább az előbbi mellett döntsenek. A gondolat nem újkeletű, annak idején Kossuth Lajos ugyancsak hasonló javaslattal kelt a szárnyait bontogató magyar ipar támogatására. Valószínűleg a gazdaság helyzetének ismeretében most is kevesen vitatják az elképzelés időszerűségét.
A kamara szövetségi tanácsának ülésén máris számos támogatója akadt az elképzelésnek. A megjelentek magánszemélyként több, mint fél millió forintot adtak össze az országos mozgalmat elindítani hivatott reklámkampányra. A tervekben az elsők között szerepel a honi termékeket előtérbe helyező propaganda hadjárat megkezdése.
A gazdasági szakemberek tapasztalatai alapján ugyanis az esetek többségében a hazai áruk valóban csak küllemükben (csomagolás, színek, stb), valamint a hozzájuk tartozó marketingben szegényebbek az országra zúduló importcikkeknél. Számtalanszor előfordul, hogy a szépen "felöltöztetett", ízlésesen és kelletően tálalt nyugati termékek beltartalomban, minőségben és tartósságban fele annyira sem értékesek, mint a hasonló magyar produktumok.
Az ellentmondás csak úgy oldható fel, ha a hazai termékek egyenlő eséllyel jelennek meg a vásárlók előtt. A közismerten rossz pénzügyi körülmények között gazdálkodó magyar gyártóknak azonban leggyakrabban nincs pénzük megfelelő reklámot biztosítani áruik számára. Ezen kíván segíteni a Magyar Gazdasági Kamara kezdeményezése. Egy védegylet, vagy alapítvány formájában a hazai produktumok propagandájának anyagi bázisát szeretnék megteremteni. Az ötlethez bárki - magánszemély, illetve az eladatlan termékei révén érdekelt cég - szabadon csatlakozhat.
Ma még nem tisztázott, hogy a védjeggyel ellátott - ez egyfajta rangot is ad az árunak - produktumot alávessék-e bizonyos minőségi ellenőrzésnek. Az ugyanakkor mindenképpen indokoltnak látszik, hogy az importdömpingben bekerülő cikkeket szigorúan vizsgálják be minden tekintetben. Az importliberalizáció ugyanis sehol Európában nem azt jelenti, hogy a hazai gazdaság résztvevőinek önként meg kell adniuk magukat a beáramló árutömeggel szemben. Az Európai Közösség tagállamai például szigorú minőségi, és szabvány szerinti előírásokkal védik a hazai gyártókat.
Magyarországon a hazai ipar Európában is elfogadható módszerekkel való védelme még gyerekcipőben jár. Annál inkább örülnünk kell a kamara kezdeményezésének, hiszen a kampány által elindított folyamat valamennyiünk érdeke. Nagyon leegyszerűsítve ha több magyar termék fogy az üzletekben, többet, és olcsóbban termelhetnek a gyárak, többet költhetnek a jobban kereső dolgozók. Kaszás E.
Hajrá, Hazai! Országimázs Mozgalom
|