Vendégújság Előnyben a hazai " Hajrá, Hazai! " jelmondattal indított akció-sorozatot 1997 májusában a pécsi székhelyű Magyar Áruk Klubja Egyesület. A cél a hazai piacvédelem kialakítása, a magyar termékek keresletének, presztízsének javítása, a vásárlási kultúra megváltoztatása. Az elmúlt fél év alatt sok támogatót sikerült megnyerniük az ügynek. Több nagyobb hazai vállalkozás
is egyetért az célkitűzéseikkel(pl.: MOL Rt, Hajdútej Rt, Duna-Dráva Cement- és Mészművek Kft,
Mecsekfűszért Rt) erkölcsi, és anyagi támogatással segítik az egyesületet. Legutóbb a Cora
áruházlánc is csatlakozott az akcióhoz. Az akció keretében igyekeznek összefogni a magyar termelőket, kereskedőket és szolgáltatókat a
honi ipar védelme érdekében. A fogyasztókat , rendszeresen tájékoztatják arról, hogy milyen
lehetőségek rejlenek a hazai termékek vásárlásában. Szeretnék meggyőzni a gazdaság szereplőit és
főként a ,mindennapok vásárlóit" a végső felhasználókat, hogy érdemes magyar termékeket
vásárolni. Emellett vállalják marketing és reklám munkák készítését, DM akciók szervezését,
valamint termelői tanácsadást, érdekvédelmet is nyújtanak. A hazai piacvédelem gyökerei a reformkorba nyúlnak vissza. Kossuth és Széchenyi vezetésével indult mozgalom a hazai ipar fellendítésére. A XIX. században ismét felerősödtek a hazai termékek vásárlására buzdító törekvések. Fontosnak tartották a termékek gyártóhelyének feltüntetését, magyar áruk minősítését. Az eredet jelölését napjainkban is sokan szorgalmazzák, de a hazai termékekre vonatkozó egységes jelölés a mai napig nem született. Hiányzik tehát egy átütő erejű, a termékek magyar eredetét hangsúlyozó program, amely aktív marketing-tevékenységgel segíti az egyes törekvések megvalósítását. E törekvések szervezett keretek közötti koordinálása érdekében jött létre a ,Hajrá, Hazai!" elnevezésű piacvédelmi akciósorozat, melyet a Magyar Áruk Klubja Egyesület felügyel. A Magyar Áruk Klubja felmérése szerint a megkérdezettek 53 százaléka a feliratozásról ismeri fel a magyar termékeket. Egy másik megkérdezés szerint 44 százalékuk azonban vásárláskor még mindig a külföldi árut részesíti előnyben. Ez némileg ellentmond annak, hogy a válaszadók 59 százaléka fontosnak tartja, hogy inkább magyar árut vásároljon. Tehát megállapíthatjuk hogy a vevő nehezen igazodik el a piacon, viszont létezik érzékenység a magyar termékek vásárlása iránt.
Hajrá, Hazai! Országimázs Mozgalom
|