magunkról sajtó hírek partnereink kapcsolat keresés vendégkönyv menü

 

 

Sajtó - Írások rólunk, sajtóközlemények | Írások rólunk

Fórum: A Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Kar Felnőttképzési És Emberi Erőforrás Fejlesztési Intézet Hallgatói Önkormányzatának lapja.

III. évfolyam, 2. szám - 2001. november-december

"Mindannyian dinnyék vagyunk! -
Kívül egyformák, s belül a különbözoség!"

Riport Weinreich Lászlóval, a Magyar Áruk Klubja Egyesület elnökével

Weinreich László Pécsett született 1970. április 13-án. Kos, a maga állandó nyüzsgésével, "pörgésével". 1998-ban a Komarov Szakközépiskolában (A PTE Babits Gimnázium leánykori neve) érettségizett, majd a Postánál helyezkedett el. 1993-tól vállalkozó, 1995-től a Magyar Áruk Klubja Egyesület elnöke (innen ered beceneve, azaz Máklaci). 2000-ben művelődésszervező diplomát szerez a PTE-n, jelenleg a felnőttképzési menedzser szakon és a Modern Üzleti Tudományok Főiskolájának marketingvezető szakán tanul.

-Fórum: Láthatunk különböző kiállításokon, Pécs-expós fórumokon és a FEEFI-n. Mi a kapcsolat, miért tanulsz itt?

- Weinreich László: Én is azért jöttem ide, mint sokan, mert diplomát szeretnék. A diplomát pedig, azt hittük könnyen meg lehet szerezni, csak tapasztalati tanulás szükséges hozzá. Az első félév végére azonban már lehetett tudni, hogy az ötöst, azt nem olyan könnyen adják. Itt azért már tudás is kell. Ezért az első év vége felé már komolyan kezdtem venni a sulit. A harmadik év elején hallottam arról a lehetőségről, hogy a főiskolai diplomának van egy fejleszthető változata, tovább vihető, amikor is a művelődésszervezői szakot kiegészítjük egy menedzserivel, pontosabban művelődési- és felnőttképzési menedzserivel. A felnőttoktatásról igazából itt hallottam először, nagyon megtetszett, főleg azért, mert a munkakörömmel komolyabb kapcsolatban is van. Ez a Magyar Áruk Klubja egyesületnek egy bizonyos programja, a Hajrá, Hazai! program, ez egy kisebb össznépi kezdeményezés; nagyjából lehetne a felnőttképzési menedzserséget asszociálni a Hajrá, Hazai!-val.

- Fórum: Beszélnél róla kicsit bővebben, mi is ez az egyesület, illetve program?

- W.L.: A Magyar Áruk Klubja (MÁK) '95-ben alakult, mint egyesület. Célja az volt, hogy a magyar termékek piacra jutását segítse. Két évvel később azonban rá kellett jöjjünk, hogy nem lehet azt mondani Magyarországon, hogy ez magyar termék, ez nem, hiszen az összes nagy ipari termelővállalkozás külföldi kézbe került. Ezt sokan nevezik az ország kiárusításának, vagy újragyarmatosításának. Tény, hogy volt - illetve jelenleg is zajlik - egy folyamat, melyben a külföldi tőke szerepet játszik, méghozzá nem is kicsit! Emiatt igazából nem lehet azt mondani: ez és ez magyar terméket gyárt vagy nem gyárt, hanem itthoni a termék, Magyarországról származik.

- Fórum: Ha Magyarországról származik, akkor milyen ez a termék?

- W.L.: Hazai a termék, ezért lett a program neve Hajrá, Hazai! A hazai gondolatkör azért is vetődött fel, mert ez már több, mint a termék származását vagy eredetét jelölő megnevezés. Pl. hétvégén hazamegy a diák a kollégiumból és anyuka főzi a csirkelevelest vasárnap délelőtt. Ezt klasszikus húslevesnek nevezzük, a kis sárga színével, tetején a kis fűszerek, benne a cérnametélt. Az így készült ételt nem magyar terméknek mondjuk, ez hazai íz! Ugyanígy esetleg ebédhez megiszunk egy kis körtepálinkát, vörösbort. Ezek mind-mind hazai termékek, tehát többletértékkel bírnak. Így alakult ki a Hajrá, Hazai! program, és hogyha elvonatkoztatunk a termékektől, ezt lehet venni a kultúrára is: a hazai kultúra. Apropó, mi is a kultúra? A válaszhoz nem kell messzire mennünk: A FEEFI-nél pl. a gólyatábor gondolata, egy-egy buli, vagy pl. egyetemisták körében a giccsparty. Miért volt ez a "felvonulás"? Mert elkezdte valaki, és ez egy jó ötlet! Az a sok elsőéves diák, aki szükségét érezte annak, hogy elmenjen. Veled is találkoztunk a PEK-ben, és te is jelmezben voltál. Miért? Mert szeretnél azonosulni a sulival. Még ha csak pár hónapja vagy itt, mégis már azt mondod, te már a FEEFI-ből származó vagy. A FEEFI egyfajta mentalitást, életstílust képvisel, nem véletlen alakult ki, hogy egyes karok, talán a jog, a közgazdászok, a bölcsészek, a FEEFI, ezek egymásra újjal mutogatnak. Miért? Mert más-más a hétköznapi tanult tudásuk. A jogásznak le kell ülnie, és meg kell tanulnia egy-egy jogszabályt, egy-egy törvényt, a teljes Ptk-t, mindent. A közgazdászok a napi használható elméleteket, számítási képleteket tanulják. Nem tudják felfogni, vagy nehezen viselik el az első pár évben, hogy a FEEFI ezzel szemben teljesen mást tanít, nem elméletek vannak, nem kialakult definíciók, gyakorlatok, beilleszthető modellek, hanem egy sémát, egy életvitelt, egy gondolkodásmódot próbálunk elsajátítani, amit át lehet ültetni hétköznapi gyakorlattá. Ez a FEEFI, ezért kicsit több. Tapasztaltam egyébként, hogy végzős közgázosok átjönnek felnőttképzés ker etében a FEEFI-re. Miért? Azért hogy tanuljanak valami humánusabb beállítottságot is, az elméleti tudás mellett valami gyakorlati dolgot is, például hogy hogyan lehet viselkedni az emberekkel, hogy lehet közelíteni hozzájuk.

-Fórum: Apropó, hogy így más emberek is szóba kerültek... a Te tanulmányaidat, tanulásodat életed párja hogy viseli?

- W.L.: Köszönöm a kérdést! Tanul velem együtt! Vagy inkább ő tanul! Egyik-másik előadásnál sikerült azt kialakítanunk, hogy életem párja üli végig az órákat, és otthon fölkészít fakultatív jelleggel. Persze vannak olyan pedagógusok is, akik elvárják az órai jelenlétet. Na most a felnőttképzésnél én úgy látom igen nagy probléma, hogyha kötelezően végig kell ülni egy órát, hiszen azt nem mindig lehet biztosítani. Bár előre van tervezve az órarend, mégis bejöhet valami változás, hirtelen egy tárgyalás, egy előadás, egy vidéki út, ami miatt nem tudok jelen lenni. Szerencsére azért a tanárok többsége ezt megértéssel fogadja.

- Fórum: Szereztél-e olyan ismereteket, melyeket a gyakorlatban is tudsz hasznosítani?

- Rengeteg ilyen volt! Például kiadói ismeretek óráról a gyakorlati szerkesztési módok. Mióta az itt tanultakat alkalmazzuk, pofásabb kezd lenni a lapunk! Aztán a munkajog, amellyel mindenmunkahelyi vezetőnek illik tisztában lennie, de említhetném még a menedzsmentet vagy az üzleti és hivatali viselkedéskultúrát is.

-Fórum: Mik a terveid a diploma megszerzése után? Tervezel-e valami továbbtanulást, utánképzést?

- W.L.: Már az első években felmerült, hogy ez egy folyamatnak a része (kezdete) kell, hogy legyen. A felnőttképzésnek is ez a lényege, hogy folyamatos tanulás, folyamatos utánképzés. Számomra az egyetem már teljesen más szemléletmódot tanít, mint a főiskola, már sokkal gyakorlatiasabb, sokkal rugalmasabb, itt már partnerek a tanárok. Itt már lehet érezni, hogy kollégának, tehát munkatársnak, szaktársnak, partnernek tekintik a diákot, és úgy érzem ezt a folyamatot folytatni kell. Tehát ha azt mondanád, hogy egy Phd, esetleg más tanfolyam, valamilyen együttműködés az iskolával - ezen még igazából nem gondolkodtam, de mindenesetre érdemes ezt folytatni. Valami majd lesz, ahogy eddig is volt.

Schaller Balázs
netorian@freemail.hu

 

vissza   lap tetejére

 

Hajrá, Hazai! Országimázs Mozgalom
Magunkról | Hírek | Sajtó | Partnereink | Kapcsolat | Vendégkönyv | E-mail
A honlap megtekintéséhez 800x600-as felbontás, 16 bites színmélység
valamint a Netscape Navigator vagy az Internet Explorer 4-es változata szükséges.
© Netmester Produkció 2000- Infocsoport | Alufelni